Polickie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej rozpoczęło w marcu br. edukację pierwszoklasistów w Gminie Police. Celem jest nauka o racjonalnym korzystaniu z energii i przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom powietrza. Dzisiaj, w tej sprawie, w Urzędzie Miejskim w Policach odbyło się spotkanie z nauczycielami i dyrektorami szkół podstawowych. Cała akcja jest prowadzona pod patronatem Burmistrza Polic Władysława Diakuna.

– Chcemy, poprzez specjalnie przygotowane konspekty lekcji i bajki, nauczyć dzieci tego jak produkuje się ciepło, które ogrzewa ich mieszkania oraz jak mądrze z niego korzystać - mówi Cezary Arciszewski, prezes zarządu PEC Police S.A.

Akcja swoim zasięgiem obejmie ponad 270 dzieci, czyli wszystkich pierwszoklasistów w Policach, Tanowie, Pilchowie, Trzebieży, Niekłończycy  i Przęsocinie. – Zależy nam na jak najszerszym zakresie prowadzonych działań, aby jak najlepiej edukować przyszłe pokolenia. Dlatego cieszymy się, że nasze działanie wspiera Urząd Miasta i Gminy Police, a Pan Burmistrz objął je swoim patronatem – dodaje Arciszewski.

Każda szkoła otrzymała pakiet pomocy naukowych składający się z propozycji scenariuszy lekcyjnych, książeczek o przygodach Czerwonego Kapturka w mieście i związanych z nimi kolorowanek oraz dyplomów dla dzieci uczestniczących w zajęciach. Materiały są pięknie ilustrowane, zawierają opis ciekawych eksperymentów, które przeprowadzić można za pomocą prostych rekwizytów oraz propozycję gier i zabaw dla dzieci. Ciekawie opracowane bajki wprowadzają maluchy w tajemniczy świat ciepła, którego nie widać gołym okiem, ale którego wszyscy potrzebujemy i z którego na co dzień korzystamy. Na lekcjach dzieci dowiadują się m.in., że w czasach prehistorycznych o ciepło trzeba było niezwykle dbać. Maluchy przekonają się jak trudno było samodzielnie rozniecić ogień, gdy nie znano zapałek ani zapalniczek. Dzieci dowiedzą się także, że ciepło we współczesnych mieszkaniach może nas ogrzewać wcale nie powodując smogu. Oprócz kwestii technicznych, związanych z ogrzewaniem, uczą się, że ciepło to także uczucie, które nam towarzyszy.

Materiały do prowadzenia lekcji przygotowane zostały w oparciu o metodę edukacji Marii Montessori, która polega na powiązaniu nauki z zabawą i stymulowaniu samodzielnego rozwoju dziecka. Nauczyciel otrzymuje ogólne konspekty prowadzenia lekcji, zestaw pojęć kluczowych, propozycje wykorzystania metod prowadzenia zajęć, materiały pomocnicze w formie rysunków oraz opis możliwych do przeprowadzenia doświadczeń. – Ostateczną decyzję w kwestii wykorzystania materiałów pozostawiamy nauczycielom – mówi Cezary Arciszewski – wierzymy jednak, że ciekawa forma zajęć sprawi, iż dzieci będą chętnie w nich uczestniczyły.

Police są jednym z trzech miejsc w Polsce, obok Lublina i Bełchatowa, w których tego typu zajęcia realizowane są na skalę całego miasta. „Lekcje ciepła” to inicjatywa, którą wspólnie podjęli dostawcy ciepła systemowego w całej Polsce. W ciągu ostatnich pięciu lat do dzieci trafiło ponad 100 tys. książeczek edukacyjnych z serii „Czerwony Kapturek w mieście” – także w Policach. W tym roku program wzbogacony został o konspekty lekcji, a w przygotowaniu są już propozycje zajęć dla starszych klas szkół podstawowych.

Zakres i cel działań edukacyjnych, prowadzonych przez dostawców ciepła systemowego, objęte zostały patronatem Ministerstwa Środowiska i Ministerstwa Energii. Realizacja tego typu działań jest także zgodna z założeniami europejskiej strategii „District Heating and Cooling Strategy” (tłum. Strategia dot. Ciepłownictwa Systemowego i Chłodnictwa), która zakłada inicjowanie działań podnoszących świadomość w zakresie energii i klimatu. Jednym z punktów tej strategii jest realizacja długofalowych programów edukacyjnych i zachęcanie do racjonalnego korzystania z energii.